Kytice
Karel Jaromír Erben
O autorovi
Karel Jaromír Erben žil v 19.století, studoval na gymnáziu v Hradci Králové. V Praze pak byl zaměstnancem Královské české společnosti nauk a sekretářem Českého muzea. Od roku 1851 působil jako archivář města Prahy a od roku 1864 se stal ředitelem pomocných úřadů pražských. Ve svých studijních letech se Erben stýkal s Karlem Hynkem Máchou a později se také seznámil s Františkem Palackým, s nímž spolupracoval a jehož politickými názory byl trvale ovlivněn. K.J.Erben byl i 1. sběratel lidové slovesnosti. Kromě Kytice napsal Erben soubor českých pohádek pod názvem České pohádky.
Literárně kulturní kontext
Karel
Jaromír Erben působil v době Českého národního obrození,
které
probíhalo
v Zemích
Koruny české jako
součásti habsburské
monarchie zhruba
od poslední třetiny 18.
století do
roku 1848.
Hlavním úkolem jeho vedoucích představitelů bylo pozvednout
český
jazyk opět
na úroveň jazyka vzdělanců a motivovat obyvatele českých zemí
k národní
uvědomělosti.
Dalšími
autory a zároveň národními buditeli byli například Karel Hynek
Mácha se svým dílem Máj anebo Božena Němcová například se
svým dílem Babička. Dílo
vzali čtenáři velmi dobře. Dnes si ji lidé také rádi přečtou,
i když je rýmovaná se staršími výrazy. Je
to jen jednou zpracováno ve filmové podobě. Natočili sedm
povídek z celé kytice.
Literární druh: Lyrickoepická
skladba
Literární žánr: balada
Téma: Různé
prohřešky lidí, hlavně žen, proti nějakému příkazu nebo
bohu
Motiv: Vina
a trest, mezilidské vztahy, osud, boj s zlými mytickými postavami
Hlavní myšlenky:
Matky
svou dceru nebo dítě, buď chrání, a nebo ji ,,podrazí nohy“
a proviní se na ní.
Časoprostor: Čas
není určen a nejčastěji se děj odehrává v lese, vesnici, u
jezera.
Kompozice:
Sbírka
je složená z 13 balad. Každá balada je většinou rozdělená na
pět jakoby dějství. Každá balada má nějakou symboliku
Vypravěč:
Vypraví třetí osoba, která do děje nezasuje, formou rýmů. Spolu s ním líčí děj postavy pomoci dialogů v rýmech.
Vyprávěcí způsoby: er forma a postavy mluví v ich formě.
Postavy:
Hlavní postavou je vždy žena a pak jsou v každé baladě různé postavy jako polednice, vodník, král, duch milého …
Promluvy: Promluvy jsou jen přes dialogy.
Jazykové prostředky: metafora, epiteton, apostrofa, epizeuxis, elipsa
Obsah
POKLAD
Je
to o chudé matce s dítětem, která jde lesem v zimně svátečně
oblečená do chrámů. Pak uvidí kostel a z něj slyší zpěv.
Žena jde dále po cestě podél skály a a najednou skála pryč,
tak se ohlédne a tam a zpět a tu se zjeví pootevřený vchod.
Žena vejde a uvidí zlato. Je chudá a tak jí to nedá. Položí
chlapečka a dá mu pár mincí na hraní. Sama si pak nabere a
uteče odnést zlato do nedaleké chaloupky. Tohle udělá
dvakrát,ale na potřetí se z uloženého zlata stanou kameny.
Najednou si vzpomene na synka a běží pro něj, ale dveře jsou
pryč. Žena bude rok hledat po lese a stýskat si po synkovi. Po
roce se konečně zase objeví dveře a ona vevnitř najde svého
syna. Rychle z tama uteče a venku uvidí v jeho ručičce těch pár
mincí.
SVATEBNÍ
KOŠILE.
Mladá
dívka se modlí a svěřuje panence Marii, že ji zemřeli rodiče
a její milý je už tři roky ve světě a nevrátil se. Dívka ju
žádala o navrácení milého nebo o smrt. Tu se najednou pohne
obraz a někdo zaklepe na okénko. Podívá se a vidí svého
milého. Řekne mu jak se za něj modlila a myslila na něj. Milý
je přesvědčí, že dřív než bude den se musí vzít. Dívka
půjde. Pár krát skočil a zeptal se ji jestli se bojí. Ona , že
ne, když je s ním. Tak se jí zeptá co má v pravici. Má tam
modlící knížka a on jí je zahodí, aby byli rychlejší. Na
druhém zastavení musí dívka zahodit růženec a na třetím
zastavení milí utrhne z krku dívce křížek. Nakonec zastaví a
dívka zjistí pravdu o milém. Řekne jí o kostelu, že je to jeho
hrad a hřbitov sad. Zve ji dál, ale ona mu řekne ať jde napřed
a uteče se schovat do stavení. Zavře dveře a hned na to slyší
milého kázat otevřít, což dívka neučiní. Proto její milý
nakáže mrtvému v místnosti otevřít. Mrtvola vstává s milá
ho prosí , aby ležel. Že mu dá pán Bůh pokoj. Mrtvý si zase
lehne. Pak se tohle stane znovu. Na potřetí mrtvý vstane a dívka
se modlí a přiznává svoje provinění. Po té co dořekne
zakokrhá kohout a mrtvý se povalil. Ráno se celá dědina diví
nad dutým hrobem, panna v umrlčí komoře a pověšenýma
košilemi.
POLEDNICE
Dítě
pláče a matka už na něj zlá si všimne, že je poledne, nemá
navařeno a muž se za chvíli vrátí na oběd. Matka jde vařit a
protože dítě pořád brečí nechce si hrát, spáli kastrol.
Žena ve zlosti na něj zavolá Polednici. Polednice přijde a chce
dítě. Matka ho pochopitelně nedá a tiskne ho k sobě. Dítě
stále brečí. Polednice natahuje ruku, ale v tom dítě přestane
brečet, udusilo se. Zazvoní na poledne a táta příjde. Vejde do
světci a vidí matku v mdlobách a dítě zalknuté.
ZLATÝ
KOLOVRAT
Jede
lesem pán a zaklepe na chaloupku. Otevře krásná dívka, do které
se zamiluje a chce si ji vzít. Dívka se brání, že se musí
nejdříve zeptat matky, která se vrátí zítra. Tak tedy přijede
pán i zítra a zaklepe na dveře. Vyšla škaredá babice. Řekne
jí, že je král této země a chce tu krásnou dívku za ženu.
Babice slíbí přivést nevlastní dceru na hrad. Další den ráno
jí řekne i se svou vlastní dcerou se obléct s odvedou ji do
lesa. Tam ji zabijí, useknou nohy i ruce a vyrvou oči. Doma babice
nastrojí svou vlastní dceru a odvede na hrad, kde si ji král
vezme. Svatba trvala sedm dní a osmý den musel král odjet do
boje. Mezitím našel tělo a zbytek dívky v lese stařeček. Dívku
sešil a nakázal chlapci jít k hradu prodat za nohy zlatý
kolovrat. Falešná nevěsta to uvidí a chce to koupit. Chlapec che
za ní nohy, jak měl nakázáno. Babice půjde a dá mu nohy té
dívky. Další den ho pošle stařeček prodat zlatou přeslici za
ruce. Falešnice ji uviděly a koupily. Na potřetí šel hoch
prodávat zlatý kužel za oči. Tak se i stalo a i to přinesli
starci. Stařeček přišil nohy, ruky i oči a polil tělo živou
nohou. Dívka se hne probudila. Za tři neděle od odjezdu se vrátil
král za svou paní. Ta mu hned ukázala co koupila. Pán ji
poprosí, aby upředla na kolovratu, ale kolovrat začne zpívat co
se stalo s jeho pravou vyvolenou. Hned jak král slova uslyšel jel
hledat svou milou do lesů. Našel ji a konala se zase svatba. A
babice s její dcerou byla rotrhana vlky.
ŠTĚSRÝ
DEN
Dívka
přede na kolovrátku a mladík kolem ji řekne jestli si ji vezme
a ona ano. Už pletla svatební košile. O Vánocích dívku mrzí,
že je sama a je nezadaná, tak se vydá ještě s jednou dívkou,
Marie a Hana, o půlnoci k jezeru , aby do něj nahlédy a viděly
svého milého. Hana uvidí dům nejspíše Václava. Marie
přistoupí a vidí rakev a černý kříž. Nebude dlouho a Hanka
si opravdu vezme Václava. Zajde léto a ubohá Marie opravdu
umřela. Ostatní holky předly dál a po tom co se Marii stalo už
nechodily k jezeru se dívat na budoucnost. Dál předly
HOLOUBEK
Mladá
vdova plakala pro svého mrtvého manžela. Tu šel kolem hezký
mladík a řekl vdově, že si ji vezme. Po třech dnech byla
svatba. Nevěsta veselá , usměvavá a vůbec nepomyslila, nebohého
mrtvého manžela. Uplynou tři roky a na zarostlém hrobě žalostně
vrká holoubek. Puká mu srdce, ale ne tak jako jedné ženě. Žena
volá ať nehouká a nežaluje. Když už to žena nemohla vydržet
šla ke břehu řeky a skočila. Pak ji ostatní vytáhli a neměla
hrob. Jen kámen tlačící na její tělo.
ZÁHOŘOVO
LOŽE
Poutník
spal a ve snu ho varovali, aby nešel do lesa a za noci. Mladík
však neposlouchal. Poutník viděl na příčce přibitého Krista.
Levá ukazuje na východ , kde je nebeská brána a pravá ukazuje
na západ, kde je brána do pekla. Poutník naposled obejme svou
dívku, loučí se a odejde. Dal se na západ a tu se v hlubokém
lese objeví skála. Tam pod dubem na mechovém loži postava v
medvědí kůži. Je to pán a jde z něj strach, smrdí a je
zarostlý. Tu se lesní muž postaví a říka poutníkovi, že dal
nesmí nebo ho čeká smrt. Poutník neslyší tak jde za ním a
zastaví ho. Poutník mu poví, že je zatracenec a musí do pekla.
Byl mu dán už jako dítě klamem ďábelským kvůli otce. Mladík
tam jde smlouvat o jeho úpis. Lesní muž mu řekne, že se nikdo
ještě nevrátil, ale pustí ho pod podmínkou, že mu pak řekne
jak to tam vypadalo. Mladík slíbil a šel. Po roce si lesní muž
říká jestli nebyl oklamán a tu se poutník vrací. Nezradil a
řekne mu vše co viděl. Jak viděl moře plamenů, pluky ďábla,
jak slyšel klení a volání o pomoc, ale nikoho neviděl, a jak
znamením kříže přinutil Satana vrátit klamný úpis psaný
krví na bláně. Ďábel nechtěl vykonati tak se Satan rozčílil
a nechal Ďábla vykoupat v pekelné koupeli. Ďábel řval a svíjel
se a přece po té nevydal. Tak Satan rozkázal, aby objal pekelnou
děvu. Ďábel zase nevydal tak Satan rozkázal ho uvrhnout do
Záhořova lože. Ďáběl hned jak to slyšel úpis vrátil. Lesní
muž jak to slyší padne a začne prosit o milost, ale poutník
nepomůže, lesní muž je totiž Záhoř, a nakáže mu se kát za
své zlé činy a modlit k Bohu. Po devadesáti letech jde stařík
s mladíkem a poprosí ho, aby šel pro vodu. Najde tam však
jabloň se zlatými jablky. Už chce utrhnout když v tom mu to
někdo zakáže, ale on ho nevidí. Zkusí podruhé a to se pohne
pařez porostlý ostružiním a mechem. Mladík se lekne a vrací se
k starcovi. Stařec ho požádá, aby mu pomohla tam dojít.
Osvobodí Záhoře z jeho modlení. V tu ránu zemře a i stařec.
Mladík tam zůstane sám. Jen vidí dvě holubice se vznášet
nahoru.
VODNÍK
Dcera
i přes matčiny námitky jde prát šátky do rybníka, propadne se
pod ní lávka a dostává se do vodníkova světa. Stává se
nedobrovolně jeho ženou a má s ním i syna, její jediné
potěšení. Nakonec ho přemluví, aby ji pustil naposledy se
rozloučit s matkou. Dovolí jí to od klekání do klekání a
nesmí nikoho objímat. Matka nechce dceru pustit, schovají se
proto v komoře. Přichází vodních, chce večeři, rozestlat, pak
nakrmit dítě. Matka dceru nepouští a říká mu, ať dítě
přinese. To on udělá, ale utrhne mu hlavu.
VRBA
Pán
se ptá své paní, jak je možné, že je ve dne zdráva, ale v
noci jako mrtvá. Řekne mu, ať se tím nezabývá, že je jí to
souzeno. Pán neposlechne, jde za babkou, jež mu řekne, že paní
se v noci vtěluje do vrby. To se pánovi nelíbí a vrbu skácí.
Tím zemře i jeho žena a ze syna je sirotek. Nakonec z vrby udělá
kolébku, z jejíchž větví si chlapec bude dělat píšťalky a
tak rozprávět s maminkou.
LILIE
Dívka
si nepřála být pohřbena na hřbitově, ale v lese. Tam na jejím
hrobě vykvetla lilie, která v lidech vzbuzovala touhu. Místní
pán ji objevil, když na honu chtěl skolit laň. Dal ji přenést
do své zahrady. Tam zjistí,
že lilie v noci chodí po sadě a mluví, bojí se světla. Nabídne
jí ochranu, když se za něj vdá. Dá mu i syna. Pán však musí
do boje a opatrovnicí určuje svoji matku. Tak pravidla nedodržuje,
a když se pán vrací, je lilie i dítě mrtvé. Matce nakonec
přeje to samé.
DCEŘINA
KLETBA
Dívka
říká, že zabila holoubátko, dítě a od žalu jí může
pomoci
jen oprátka. Přitom proklíná svého milého i svou matku, že za
její neštěstí mohou oni.
Komentář a ukázka
Do kytice se mi původně moc nechtělo, ale nakonec jsem to přečetla a docela se mi to líbilo. Je to jednoduché na čtení a krásným ponaučením.
Již
jedenáctá odbila,
a
lampa ještě svítila,
a
lampa ještě hořela,
co
nad klekadlem visela.
Na
stěně nízké světničky,
byl
obraz boží rodičky,
rodičky
s božím děťátkem,
tak
jako růže s poupátkem.
……
Měla
jsem, smutná, milého,
život
bych dala pro něho!
Žádné komentáře:
Okomentovat